Energie besparen met een warmtepomp, maar...... dan moet er iets gebeuren aan het capaciteits tarief

Een manier om substantieel op de gas rekening te besparen is installatie van een warmtepomp. Haal de warmte uit de lucht (lucht-water) of uit de grond (water-water). Een warmtepomp haalt een rendement van meer dan 400% !

Er zijn een paar kanttekeningen: het vergt een substantiele investering (1000én), en je gaat ipv m3 gas kWh elektriciteit gebruiken. Al snel zo veel dat de hoofdaansluiting moet worden verzwaard. En dat kost (opeens ingevoerd in 2009...) op jaarbasis in Nederland PER JAAR meer dan 700 Euro. Oftewel: energieverbuik omlaag, maar energierekening mogelijk omhoog.. Raar maar waar.

Ik zou de VEH, en haar leden willen oproepen dit punt ter discussie te stellen. En dat kan, want op dit moment is het ministerie van Economische Zaken bezig met de voorbereiding van de nieuwe stroomwet.

Zien we er iets in om als energie consumenten onze hand op te steken ?

 

Weergaven: 1129

Opmerking

Je moet lid zijn van Energie Community om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van de community van Energie Community

Reactie van Arjan van Unnik op 14 April 2015 op 16.39

Liin - lijkt mij dat de website waar je aan refereert (duurzaam-warm.nl) toch ook een onvolledig plaatje schetst: de waarschuwing voor de jaarlijks terugkerende 700 Euro extra kosten voor het capaciteits tarief kan ik niet vinden. Corrigeer mij als ik het mis heb. HET (in hoofdletters!) grote probleem is dat er wordt gedaan alsof je met een 1-malige investering in een warmtepomp je energie rekening reduceert. Terwijl er een substantieel risico (zie deze discussie) bestaat dat je daarnaast per jaar 700 Euro extra moet betalen omdat je nu een zwaardere elektriciteits aansluiting nodig hebt. Ik zou graag zien dat websites als duurzaam-warm.nl dit punt netjes adresseren, en de bezoekers van de website informeren over (en waarschuwen voor!) deze kostenpost.

Zonder deze waarschuwing lijkt e.e.a een beetje woekerpolis-achtig verhaal: wel praten over de mogelijke hoge rendementen, maar mogelijke jaarlijks terugkerende extra kosten niet adresseren....

Reactie van Liin op 14 April 2015 op 14.14
Reactie van Arjan van Unnik op 24 Februari 2014 op 16.14

Reinout, dank je wel. Blij dat anderen ook vooruit kijken. Je punt over trias energetica ben ik het niet helemaal mee enns. Ruwweg zet je met een warmtepomp 1 m3 gas energiebehoefte om in 2-2,5 kWh elektriciteit (al dan niet duurzaam geproduceerd). Ongeacht de isolatiewaarde van het huis. Ook voor bestaande bouw is deze energie besparing van toepassing. Inderdaad: isoleer eerst zolder, ramen, vloer etc. voordat je deze stap zet. Maar als je die stap al wel hebt gezet, dat is zonnepanelen en/of duurzaam verwarmen de volgende. En zonder warmtepomp loop je dan tzt tegen grenzen aan. Deze grenzen kunnen verleggen. Dat is slechts een politiek issue. 

Bij de duurdere water-water oplossingen zijn er inderdaad wat meer leveranciers die 3 fase leveren en daarmee een kleinere pomp binnen een standaard elektriciteits aansluiting mogelijk maken. Maar waarom zouden we de max. haalbare capaciteit om puur financiele redenen moeten laten afhangen van zo iets raars als een capaciteitstarief ? In het buitenland beperkt men de kosten van pomp+bron ook wel eens door in extreme gevallen elektrisch bij te verwarmen. Vreselijk duur op dat moment, maar daardoor wordt de benodigde investering wel in de perken gehouden; met name ook het risico op overdimensionering. Kan bij ons dus ook niet vanwege capaciteits tarief.

Bij lucht-water (inderdaad - lager rendement, maar ook veel lagere investering) zijn er ook wel 3 fase leveranciers, maar niet redelijk integreerbaar met gas. Ook hier: fabrikanten gaan er van uit dat zo nodig er wel extra elektriciteit kan worden getapt. Uit mijn contacen met leveranciers blijkt dat zij er weinig in zien hun producten aan te passen aan de uitzonderlijke Nederlandse tariefstelling.  

Als Nederland naar meer duurzame energie toe gaat, moeten we ook als consument naar meer elektriciteit en minder gas. Het capaciteits tarief past hier niet in - kan wel een melkkoe zijn over de rug van de consument. Hetzelfde geldt voor de extreem hoge energiebelasting voor consumenten (tot 10,000 kWh - kijk maar eens naar de tarieven boven de 10,000 kWh). De toekomst waarin wij als eigen huis bezitter met deze issues worden geconfonteerd komt snel naderbij - voor een aantal voorlopers (eletrische auto, warmtepomp, etc.) is die al daar. 

De industrie lobby is sterk (vandaar die voor de industrie lagere tarieven). Voor ons als consument is er in deze discussie m.i. een belangrijk speerpunt: beperk de haalbare omzetting van gas naar elektriciteit (+bijbehorende energie besparing) niet door ons te straffen als we daar een zwaardere elektriciteits aansluiting voor aanvragen.  

Reactie van Reinout op 23 Februari 2014 op 14.10
Ha Arjan, dat is een heel verhaal. Ik zit erop, en ik zie dat uw kennis bovengemiddeld is over dit onderwerp.
Allereerst: behalve Samsom zijn er momenteel weinig politici die iets van techniek snappen.

Ad 1: Nibe levert warmtepompen vanaf 1 kW elektrisch, water/water weliswaar. Water/lucht moet technisch geen probleem zijn. De combinatie met een ketel is prima.
Ad 2: water/water warmtepompen zijn qua rendement beter dan lucht/ water (elektrisch aangedreven)
Ad 3; zie trias energetica, zonder aanvullende isolatie gaat een wp niet besparen in de bestaande bouw.
Ad 4; roerend mee eens. Ik heb al een aantal keer aangegeven bij VEH dat ze hun kracht op een andere manier moeten aanwenden en stoppen met inkoopacties voor goedkope stroom.
Reactie van Arjan van Unnik op 22 Februari 2014 op 10.06

Reinout - dat 3*35A niet altijd nodig is, is maar beperkt correct. Juist door NIET af te stemmen op de piek vraag kun je de 3*35A misschien nog voorkomen. Hier onder een paar kernpunten:

De goedkoopste vorm van besparing krijg je door de benodigde warmte aan de buitenlucht te ontrekken (lucht-water warmtepomp). Echter als het te koud wordt is dit niet rendabel, dus bij koud weer laat je de CV het werk weer doen. Het piek vermogen wordt dus door de CV geleverd. Hoe ver je met het ontrekken van warmte uit de buitenlucht kan gaan hangt nu af van de ruimte die je nog hebt binnen 3*25A. Bij de invoering van het capaciteits tarief 5 jaar geleden gaf de minsiter zelf al aan dat het max. thermisch vermogen zijns inziens(slechts) 6 kW zou bedragen. Afgezien van het feit dat dit zeer optimistisch  was (maar goed, hij zat in de verdediging van zijn voorstel) is het ook nog eens zo dat er vrijwel geen fabrikanten zijn die zulke kleine pompen voor een redelijke prijs in de benodigde 3 fase uitvoering aanbieden. Niet verwonderlijk, want alleen Nederland vraagt dergelijke kleine pompen in 3 fase uitvoering. Als voorbeeld: Het (volgens deze fabrikant) in Nederland bekendste merk voor CV ketels levert pas vanaf 14kW 3 fase pompen - de kleiner pompen zijn 1 fase en kunnen niet worden geinstalleerd op 3*25A omdat de pomp zelf al op 25A moet worden gezekerd. En met een 14kW pomp zie ik (uitzonderingen daar gelaten) niet in hoe je dat binnen 3*25A houdt.

Een duurdere vorm is de water-water warmtepomp. Duurder omdat je dan bronnen moet boren. De kosten van een bron zijn (orde van grootte) 750-1500 Euro per kW vermogen. Met deze techniek kun je wel zonder CV alles doen. En als je dat doet moet je wel de piek capaciteit installeren. Ondanks deze hoge kosten voor benodigde max. capaciteit (die je alleen in strenge winters een paar dagen per jaar nodig hebt...) zullen er zoals Reinout stelt ongetwijfeld aanbevelingen worden gedaan om te veel capaciteit te installeren. Maar ook als dit niet het geval is: ook nu blijft het max. thermisch vermogen beperkt, tenzij je bereid bent je energie rekening te verhogen (ipv te verlagen) door extra elektrische piek capaciteit te kopen. Er zijn situaties waarin men er in slaagt om met een water-water warmtepomp het huis verwarmd te krijgen, de warmwater voorziening te doen, en toch binnem 3*25A te blijven, zoals ook de minister in het verleden aangaf. Maar dan praat je veelal wel over gezinnen met een toch al beperkt el. verbruik. Denk bijv. aan situaties zonder wasdroger, close-in boiler, beperkte warmwater behoefte, etc. En daarnaast (enkele uitzonderingen daar gelaten) de bereidheid om te accepteren dat bij strenge vorst de kamer temperatuur kan dalen. Immers.

Als we vooruit kijken (de minster keek in de discussie alleen achteruit: hoe veel warmtepompen hadden we in 2009, en hoe werden die ingezet) en ook voor het verwarmen van ons huis meer energie willen besparen kunnen we niet meer volstaan met alleen maar meer isolatie. Bestaande bouw kent zijn limieten, en daar moeten warmtepompen ingezet kunnen gaan worden als we de volgende stap willen zetten. Zelfs in nieuwbouw is het in financiele termen (want technisch veelal wel haalbaar) een uitdaging om de uitkomsten van de transmissie berekening op een niveau te krijgen dat de verwarming volledig met een warmtepomp gedaan kan worden terwijl er toch voldoende elektrische capaciteit in de installatie overblijft om op een redelijk moderne manier binnen 3*25A te kunnen leven.

Overigens: de kans om in de 1e ronde te participeren in de discussie met het ministerie omtrent de nieuwe stroomwet is inmiddels voorbij: de consultatie ronde is beeindigd. Nogmaals, ik vind het jammer dat VEH deze mogelijkheid heeft laten passeren, maar blijf hopen dat VEH toch aktie onderneemt - onze community beheerder heeft het punt (nogmaals) uitgezet. Ik ben benieuwd - er zal in de toekomst iets moeten gebeuren om EPC nieuwbouw tegen redelijke kosten te kunnen blijven halen, en om mensen in bestaande bouw ook in de toekomst een redelijke mogelijkheid te blijven bieden om ook voor de verwarming de energie rekening in toom te houden.

Reactie van Femke - Community Manager op 21 Februari 2014 op 16.58

Beste Arjan, 
Ik heb je vraag intern uitgezet. We gaan even kijken wat we met je vraag kunnen doen. In ieder geval bedankt voor de signalering. Zodra ik een antwoord heb kom ik hier bij je op terug. 

Met vriendelijke groet, 
Community beheerder

Reactie van Reinout op 21 Februari 2014 op 15.01

Overigens is het 3x35A niet altijd nodig. Meestal zelfs niet. Alles komt neer op het goed afstemmen van de PIEK warmtevraag uit de woning en de daarbij benodigde warmtepomp. Daar heeft u een werktuigbouwkundige voor nodig en geen elektricien.  Heel vaak wordt de warmtepomp te groot geselecteerd.

Ook voor een hybride of plugin auto is het goed om even een kosten baten analyse te maken voor het verzwaren van de aansluitingen.

Reactie van Arjan van Unnik op 17 Februari 2014 op 9.18

Zeer teleurgesteld in VEH. Geen reactie ontvangen. Ook mijn E-mail bleef onbeantwoord.... Ik had van onze belangenvereniging wel iets verwacht. Al was het maar de mededeling dat VEH hier geen aktie op onderneemt (dan wel graag met een onderbouwing van dat besluit). 

Reactie van Hermi op 6 Februari 2014 op 10.58

Klopt. Wij hebben ook een warmtepomp in ons nieuwe huis en zitten ook vast aan een 3x35 aansluiting. Dit kost ons € 700 per jaar extra, weg is je voordeel. Een belachelijk verschil. 

Reactie van WimN op 3 Februari 2014 op 22.11

Helemaal mee eens, zelfde probleem bij laden van een electrische auto of plugin hybride!

Recente activiteiten

Peter Bij commented on Peter Bij's photo
Miniatuur

Zonnepanelen resultaat 4-panelen

"Aanvullende opmerking: overzicht is gemaakt begin december 2018 !"
7 Dec
Peter Bij heeft een foto geplaatst

Zonnepanelen resultaat 4-panelen

Het totale resultaat van 4 zonnepanelen op een platdak. Daardoor is optimale orientatie mogelijk. Okt 2013 geinstalleerd, 2015 een maand storing waardoor niets is opgewekt in juni. Omgeving Haarlem (NH)
6 Dec
Peter Bij deelde Arjan van Unniks blogbijdrage op Facebook
5 Dec
Peter Bij is nu lid van Energie Community
5 Dec

© 2018   Gemaakt door Vereniging Eigen Huis.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden